Att gå på konsert förlänger livet!

– Vår forskning visar hur stor inverkan konserter har på vår hälsa, lycka och välmående – framförallt om personerna går på konserter två gånger i månaden. Genom att gå på konsert varannan vecka skulle man kunna förlänga livet med tio år, säger Patrick Fagan.

Patrick Fagan är forskare på Goldsmith’s University i London. Hans forskning visar att det är bra för hälsan att gå på konsert. Vi som har för vana att uppleva musik live, har större lyckonivåer i kroppen än andra människor och det i sin tur påverkar din hälsa.

Det finns en hel del forskning på hur musik påverkar hjärnan och inom neurovetenskapen finns belägg för att musik kan laga nervbanor. Musik används i behandling av personer som lider av olika slags demens till exempel. Om du tänker efter, visst har du också känt det? Den där känslan av fullkomlighet när du leende tittar på den som sitter bredvid och efter en blick av samförstånd fortsätter njuta av musiken.

I denna tid av pandemi behöver vi vara rädda om varandra men också ta hand om oss själva. Varför inte bli medlem i Mix Musik, det kostar 50 kr. Du får en rejäl rabatt på entré till samtliga våra konserter. Läs om programmet här. Om du löser medlemskap nu gäller det för hela 2021. Du kan betala via Kulturcentralen och får ditt medlemskort när du kommer till första konserten. Det går också att betala in till vårt bankgiro 600-0905, ange ditt namn.