Om oss

Musikens språk är universellt och är en fantastisk brobyggare mellan människor.

fiol

Mix Musik

Om oss

Mix Musik är verksamma i Malmö sedan 1995. Det finns oändliga musikaliska rikedomar i världen och föreningens målsättning är att lyfta fram den musik som har svårt att tränga igenom mediebruset. I Mix Musiks konsertprogram ingår såväl lokala, nationella som internationella artister samt en och annan världsstjärna. Musikens språk är universellt och är en fantastisk brobyggare mellan människor.

Kort historik

1995 startade Mix Musik på Café Barbro i Malmö. Då var det de intima konserterna och mötesplatsen, som var magneten för de som sökte alternativ. Malmö fick en källa till värme och glädje. Mix Musik växte och flytten gick till Fredman, en omtalad jazzscen i Malmö. Under det året Mix Musik huserade på Fredman började planer om en ny musikscen att växa fram. Hösten 2000 öppnades det nu legendariska musikhuset Jeriko som drevs av Mix Musik och Jazz i Malmö. Succén var ett faktum och publiken strömmade till den gamla kyrkan på Spångatan i Malmö.

Verksamheten utvecklades och Mix Musik drev även en dansstudio på Jeriko i samarbete med Folkuniversitetet.Olika samtalsforum ägde rum, bl a Filosofibaren. På Jeriko hade Mix Musik en stor ungdomsverksamhet, Magnoon. Ungdomar programsatte själva konsertkvällar, höll i en inspelningsstudio och ordnade en rikstäckande tävling inom hiphopens fyra element. Vidare arrangerades spagettiopera och flera festivaler huserade i Jerikos lokaler.
2008 lämnade både Mix Musik och Jazz i Malmö Jeriko. Numera arrangerar Mix Musik konserter på olika ställen i Malmö, som Inkonst, KB, Babel, Palladium och Moriskan. 2015 inleddes ett samarbete med Victoriateatern.

Styrelse

Mix Musik är en ideell förening. En gång om året, i april månad, hålls ett årsmöte där styrelsen väljs och riktlinjer för året bestäms. Ordförande i styrelsen är Karolina Jeppson och kassör är Bahram Hosseini-Maaf. Övriga styrelseledamöter är Charlotte Engel och Gun Bettenhausen, suppleant Matti Larsson.

Medlem

Bli medlem i Mix Musik! Du får rabatt på alla konserter i programmet och även på Jazz i Malmös konserter. Det händer även att andra arrangörer erbjuder Mix Musiks medlemmar rabatt på arrangemang. Du får det tryckta programmet hemskickat med posten. Medlemskapet kostar 50 kr per år och medlemskortet går att köpa på plats innan konserten eller på Kulturcentralen. Ta med dig kvittot till konserten så får du ditt medlemskort.

Volontär

Vill du hjälpa till på Mix Musik?
Som volontär hjälper du till på konserterna, med affischering eller något annat som du känner att du vill bidra med till föreningen. Du får ett frikort som tack för din hjälp. Kortet gäller på alla Mix Musiks egna arrangemang. Kontakta eva(at)mixmusik.com om du är intresserad.