Northern Resonance – svepande samspelta stråkar

Anna Ekborg, Jerker Hans-Ers och Petrus Dillner har spelat tillsammans i Northern Resonance sedan 2018. I höst är de på turné från Umeå i norr till Malmö i söder. Däremellan gör de en avstickare till Womex i Portugal där de är utvalda som showcase.

Text: Karolina Jeppson
Foto: Sascha Kajic

Vi träffas i Porto, i solen på ett trädgårdscafé som hör till en stor vintage-butik, inhyst i en gammal stallbyggnad. Womex pågår för fullt i mässhallen en bit bort; en unik smältdegel för kontakter och möten för världs- och folkmusikbranschen: Musiker, bokare, agenter och journalister möts i mässhallen på dagen och i de olika konsertarrangemangen på kvällen då Womex alla showcases spelar i 45 min vardera.
– Det känns sjukt omvälvande att vara här – så mycket möjligheter, säger Jerker som är på Womex för första gången.
– Jag var på Womex i Tampere för två år sedan. Men sen kom pandemin och att nu träffa så här mycket folk är väldigt roligt, tycker Anna.
– Jag tror jag är lite frälst, säger Petrus. Jag blev överrumplad av hur stort det är.

Womex

På årets Womex är det endast Northern Resonance som representerar den skandinaviska traditionella folkmusiken.
– Det ska bli spännande att se hur det tas emot, säger Anna.
– Våra instrument är mer kända hemma i Sverige, men idag gjorde vi till exempel en radiointervju för en chilensk radiokanal och fick förklara de olika instrumenten, berättar Jerker.
– Det var kul att våra instrument upplevdes exotiska för chilenarna och att de ville ta oss till Chile, fyller Petrus i och de andra instämmer om att just detta var väldigt spännande och otippat.

Historik

Bandet bildades 2018 men Anna, Jerker och Petrus har känt varandra sedan en längre tid. De har spelat mycket traditionell folkmusik men i den nya repertoaren har de skrivit eget. De släppte albumet Northern Resonance förra året som nominerades till en grammis och under 2021 är de ute på turné.
– Vi har gjort en av låtarna på nuvarande repertoaren tillsammans, men det vanligaste är att en utav oss kommer med en nyskriven låt och sedan arrangerar vi den tillsammans. Att melodin finns där men att vi skapar låten tillsammans, berättar Jerker.
De har alla byggt en stark relation till sina instrument. Folkmusiken har funnits med sedan de var barn – Jerkers föräldrar var musiker och Annas föräldrar hade ett stort intresse i folkmusiken.

– Jag började med fiol när jag var fem år. När jag var 13 började jag så smått upptäcka hardangerfelan, och sen jag var 14 – 15 fortsatte jag enbart med den, säger Jerker.
Även Anna började som fem-åring med fiol, och senare i gymnasiet började hon spela viola d’amore som har fem strängar till skillnad från fyra på den vanliga fiolen. Petrus började med nyckelharpa när han var åtta år.
– Jag har inte växt upp med folkmusiken på samma sätt som Anna och Jerker. Men när jag gick i kulturskolan i Älv-Karleby hade de ett projekt om att lära ut nyckelharpa. Jag tyckte instrumentet såg häftigt ut med massa knappar och strängar, så jag började. Jag har inte haft tålamod att försöka bygga en egen men ska ge mig på att testa det nu framöver.

Folkmusik

Folkmusik är som genre relativt liten i Sverige. Att ha vuxit upp i det sammanhanget öppnar för ett stort community, men det gäller ändå att hitta sin egen väg därinom, menar bandmedlemmarna.
– Det har tagit tid att ringa in vad jag vill och mitt eget sammanhang. Sedan jag funnit det, har mycket hänt. Men att ha musiken som ett yrke har absolut inte varit självklart, berättar Anna.

– Jag mår bra av att spela med folk jag tycker om, och jag får energi av att spela. Det ger energi att träffa nya musiker och att spela med andra som vi träffar på när vi reser, säger Petrus.
För bandmedlemmarna är Womex är på sätt och vis en dröm, som öppnar för fler kontakter. De stötte bland annat på den amerikanske fiolspelaren Casey Driessen.
– Han såg våra instrument och frågade om vi skulle jamma. Jag har inspirerats mycket av Casey Driessen och att få frågan just av honom var enormt roligt. Överhuvudtaget är det fint – och kanske unikt – att det inom folkmusiken är så lätt att möta sina idoler och att spela tillsammans, säger Petrus.

Turnésamarbete med RFOD

Turnén under hösten 2021 är arrangerad med särskilt stöd av RFoD, Riksförbundet för folkmusik och dans, som ett sätt att återstarta kulturlivet efter pandemin. Med sökta medel från Kulturrådet har RFoD kunnat erbjuda både rimliga gager till artister och  arrangemangspriser till medlemmar i RFoD. Bandmedlemmarna har även fått scen-handledning under några dagar på Erik Sahlström-institutet, något de alla är väldigt nöjda med.
– Vi blev kontaktade av RFoD redan under 2020 och tillfrågades om en turné. Det var väldigt fint att få samtalet just under pandemi-tiden. Det betydde mycket att de visade att de tänkte framåt och planerade för att det kommer en annan tid efter pandemin, berättar Anna.

Handledningen gjordes av Charlotte Engel, som är teaterregissör baserad i Malmö.
– Att handledas av någon utanför musiklivet var extra kul, att hon hade regissörsperspektiv. Det var jobbigt i början med alla småsaker, till exempel att inte titta ner. Men efter handledningen kände jag mig mycket säkrare i scenspråket, säger Petrus.
– Vi lärde oss mycket om detaljer, som är så viktiga. Så som hur man stampar, eller att våga se ut på publiken, säger Anna.
– Exakt allt kring teater går ju inte att ta in i musiken, på teatern handlar det ju mycket om att visa publiken, om att ta in rummet. För mig som musiker är det också viktigt att ta in publiken, men lika viktigt att kommunicera med Anna och Petrus, säger Jerker.
De hoppas att RFoD kan fortsätta med liknande stöd till andra band.
– Det var väldigt bra att RFoD gick in och tog rollen som en rikstäckande aktör för folkmusiken, tycker Petrus.

Framtiden

Northern Resonance har hittills spelat i Järvsö, Delsbo, Ludvika, Östersund och Umeå. De har konsert under Womex och kommer därefter till Malmö, och åker sedan vidare till Växjö och Göteborg. Alla tre bor numera i Järvsö, som har blivit en liten metropol för folkmusik. Tidigare bodde de på olika håll och det krävdes mer logistik för att få ihop rep-tillfällena.
– Vi har inte riktigt kommit in en vardag med spelandet än, jag har bara bott i Järvsö i fyra veckor. Men nu tror jag att vi kommer att kunna spela mer spontant. Det gynnar musiken och det kommer att bli mer avslappnat, säger Petrus och lägger till:
– Jag gillar landskapet och lugnet, och flyttade mest för att vi skulle kunna spela mer.
– Det kommer att betyda att vi kan spela lite oftare och inte behöver boka in varannan helg bara för att spela, som vi behövde göra tidigare då vi bodde längre ifrån varandra, säger Anna.
I december planeras en julturné i Dalarna och Gävleborg tillsammans med Axvy, den trio som Jerker spelar i parallellt. Men nästa stopp: Malmö!

 

Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?