El Camiño – från Bryssel till Santiago

[columns] [span6]

En av världens mest kända pilgrimsled går till till Santiago de Compostela och kallas i folkmun för “El Camiño”. Precis så heter en av Ialmas plattor med undertiteln “från Bryssel till Santiago”. Sångerskorna i gruppen bor i Bryssel, andra generationens invandrare, då deras föräldrar flydde diktaturens Spanien. I en intervju gjord av Raquel från Casa da Cultura Galega i Köpenhamn berättar de om sin uppväxt i exil, nostalgi till Galicien, hur kulturhusen blev en naturlig mötesplast och hjälpte till att hålla den galiciska kulturen levande.

“Our parents transferred us the memories of what they lived, of the hard work and all the sacrifices they made so we could have a better life. They also talked to us about their resistance and fight. Our parents’ fight for democracy; for democracy in general. Children from all regions in Spain used to gather at “Federico García Lorca’s” club.”

[/span6][span6]

Samtalet hakar i musikens roll och den galiciska musiken beskrivs som rik med många variationer i rytm och melodi, samt texter som kan innehålla allt från melankolisk hemlängtan till dråpliga historier som lockar till skratt. I Bryssel jobbar de med flyktingbarn och skapar musik med dem. De menar att alla flyktingar har en och samma berättelse, lik den från deras föräldrar.

“As we say in the concerts, those who leave their country looking for a place to live and raise their children were called emigrants eighty years ago, today we call them refugees. The story is the same. All non-voluntary migration stories are one only story. There are no nationalities, there is injustice and longing for hope.”

Läs hela intervjun på engelska här:  Ialma_Interview eller på galiciska här!

Ialma kommer framträda i Malmö, Victoriateatern 11/2Höör, Kulturhuset Anders 13/2, Båstad, Scala Bio 14/2, Lomma Folkets Hus15/2 och Värestorp Folkets Hus 16/2

[/span6][/columns]