Ett musikliv för alla!

Flera Riksorganisationer har gått ut med uppropet “Ett musikliv för alla!”, bland andra, RFoD – Riksförbundet för Folkmusik och Dans, MoKS – Musik och Kulturföreningar i Samverkan, SKAP – Sveriges kompositörer och författare, se hela listan här. Initiativtagarna skriver: “Av anslagen till musik går i dagsläget bara 10 procent till det fria musiklivet samtidigt som hälften av den musik som Sveriges konsertpublik möter spelas utanför musikinstitutionerna. Det är hög tid att reformera musikpolitiken och säkerställa mångfalden i musikutbudet.”

Vidare påpekar uppropet att kulturpolitiken inte matchar utbildningspolitiken. Mix Musik känner sig i högsta grad berörd av detta faktum. Utrymmet minskar för att boka artister och betala ett skäligt gage. Tyvärr ser vi kollegor runt omkring oss, som känner sig tvingade att dumpa gager för att överhuvudtaget kunna genomföra några konserter. Villkoren för arrangörer och musiker blir sämre. Den 28 maj är det en politisk debatt i Abf-huset, Stockholm, arrangerat av organisationerna bakom uppropet. Mix Musik kommer verka för att arrangera en debatt i juni, i Malmö.

Vi vill veta hur våra styrande politiker ser på detta dilemma? Vad kan vi göra för att stärka det fria musiklivet som befinner sig i 10% zonen som nämns ovan? Mix Musik skriver under på uppropet! Det kan du också göra!

Pinga Frisim