Pressmedelande Serendou+Siri Karlsson på Pick’n Mix festival

När: Fredag 12 april kl 19:00 – 23:00

Var: Babel, Spångatan 38, Malmö

Pick’n mix festivalen har expanderat från Göteborg till Stockholm och Malmö. I Malmö får festivalen form genom ett samarbete mellan Mix Musik och Moriska Paviljongen. På programmet finns tre konserter med musik från Sverige, Niger/Frankrike och Ukraina. Festivalen avslutas med Klubb Kristallen och Ryska Posten som skapar en klubb med rysk/ukrainska förtecken.

Festivalen inleds på Babel den 12 april med svenska Siri Karlsson. Cecilia Österholm på nyckelharpa och Maria Arnqvist på alt-saxofon är basen och grundarna till gruppen som vid detta tillfälle är utökad till en kvintett.  Duon Siri Karlsson fick sitt genombrott 2012 och blev dubbelt prisbelönta med sin andra skiva ”Gran Fuego”. De vann kategorin visa/folkmusik på Manifestgalan samt ”Årets utgåva” på Folk- & Världsmusikgalan.

Gruppen, som hyllas unisont av musikrecensenter, hämtar sin näring djupt i den svenska folktraditionen samtidigt som de spränger gränser och skapar sig en alldeles egen tidlös stil på ett lekfullt och självklart vis. De får allt att låta nytt, magiskt, eget och äkta. Motiveringen på Folk- & Världsmusikgalan löd: Årets utgåva är ett album som söker sig vida bortom de gängse gärdsgårdar som kan inhägna folkmusik-Sverige. Med fulländad elegans förenas folktonernas djupa melankoli med mustig psykedelia, vänt sakrala harmonier och en alldeles samtida popkänsla. En ljuvt klingande musikdekokt där alla ingredienser känns helt självklara.

Samma kväll kan man lyssna till Serendou. Ett samarbete mellan två flöjtister, den ene kommer från Niger, Yacouba Moumouni och den andre är Jean-Luc Thomas som bär med sig flöjttradition från Bretagne. På slagverk, främst kalebass, spelar virtuosen Boubacar Souleymane. I musiken skapar de en dialog mellan syd och norr, hittar kontrapunkter och delar passionen för flöjten. Serendou är ett unikt möte mellan två musiker, som har en gemensam förståelse av musiken. Det är en rå musikdiamant att upptäcka.

På lördagen flyttar festivalen till Moriska Paviljongen, där spelar succégruppen från senaste Womex, Dakha Brakha från Ukraina. Festivalens Malmödel avslutas med en klubb med rysk/ukrainska förtecken. Det är ett samarbete mellan två välkända klubbaktörer i Malmö, Klubb Kristallen och Ryska Posten.

Pick’n Mix  festivalen startade 2007 under namnet ”Popcorn – Almost Like at the Cinema” i Göteborg. Intentionen var främst att skapa ett arrangemang med både väl etablerade akter och helt nya projekt där man som artist fick möjlighet att nå en ny publik och pröva nya idéer. Festivalen har genomförts 2007, 2009 och 2011 i Göteborg. Inför 2013 utökades den till Göteborg, Stockholm och Malmö. Festivalen ändrade namn i samband med det till Pick’n Mix Festival. www.picknmix.se

För mer information om festivalen kontakta:

Livet Nord 0704-414001, info@picknmix.se

För information om arrangemang på Babel kontakta:

Eva Omagbemi 0766-281290, eva@mixmusik.com
Pinga Frisim