Hur står det egentligen till med den jämställda musikscenen? Varför osynliggörs kvinnliga förebilder när man skriver musikhistoria eller när man skapar en kanon? Det gäller över alla genregränser. Det går ungefär lika många flickor som pojkar på musikutbildningarna, alla nivåer. Vad händer när utbildningen är klar? Var tar alla söta flickor vägen? Moderator Karin Arbsjö. Hon är journalist med fokus på kultur och samhälle och bas i Malmö. Hon arbetar som skribent och moderator, och är också adjunkt i journalistik vid Lunds universitet.
Ett samtal mellan Cecilia Björck, fil dr Göteborgs Universitet, Ulrika Gunnarsson producent Musik i Syd och Cecilia Nordlund, Popkollo.
Fri entré!
OBS! begränsat antal platser till 50. För att försäkra dig om en plats, hämta en biljett på Kulturcentralen, Södra Förstadsgatan 18 i Malmö. Alla med biljett har förtur.
Cecilia Björck
Cecilia Björck har en bakgrund som musiklärare i grundskola, gymnasium och högskola, och är idag anställd som lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse fokuserar på ungdomar och populärkultur, framför allt vad gäller frågor om genus, jämställdhet, normer och normalisering. I hennes doktorsavhandling från 2011, med titeln Claiming space: Discourses on gender, popular music, and social change, visas att begreppet “ta plats” är centralt när jämställdhetsarbete diskuteras inom olika musikprojekt. Men vad menas med att ta plats? Finns det olika sätt att ta plats? Och vad kan hända om man tar plats?
Ulrika Gunnarsson
Ulrika Gunnarsson är producent på Musik i Syd och har tidigare varit Jämställdhetskoordinator på Statens Musikverk, arkivarie på Svenskt visarkiv och programledare på Sveriges radio P2. Hon är även sångerska och sångpedagog med utbildning från Musikhögskolan i Malmö, Høgskulen i Telemark och University of Limerick. Ulrika har bl a spelat med den småländska folkmusikguppen Sågskära och framträder idag främst med musikern Jonas Åkerlund.
Cecilia Nordlund
Cecilia Nordlund, musiker, filmare och projektledare. En av drivkrafterna inom Popkollo Malmö som producerade det elektroniska musiklägret POPKOLLO MADAME ELECTRONIC där bland annat Karin Dreijer (The Knife) och Paula Temple var med som handledare. Kollot avslutades med en stor klubbkväll på Malmö Live, där föreningen precis fått kontorsplats mot att de vissa söndagar i höst arrangerar Öppen Scen (för alla åldrar, tjejer/kvinnor/transpersoner) och Popkolloklubben på måndagar för 10 – 25 åriga tjejer.