I Acosmo Sound studio i Malmö växer nya kompositioner fram: Inte tango, inte folk, inte klassiskt – något alldeles eget slingrar sig fram i mötet mellan Rio de la Plata och den finska uthållighetens svårmodiga kraft. – Vågar jag spela detta och tro att det är mitt? frågar sig Hedda Heiskanen.
TEXT: Karolina Jeppson
I Malmö är de välkända – Orquesta Tangarte. För några månader sedan spelade de på ett fullsatt Palladium med efterföljande milonga i den rymliga entréhallen. I år är den 25-åriga orkestern nominerade till Årets artist på Folk- och världsmusikgalan. Grundaren och ledaren Juanjo Passo är dessutom nominerad på samma gala som Årets traditionsbärare för sitt mångåriga tangomusicerande. I sexmanna-orkestern spelar även violinisten Hedda Heiskanen. Och mellan dessa två musiker har ett nytt musikaliskt samarbete sett dagens ljus.
– Sydamerika möter Norden, Argentina möter Finland. Vi kommer båda från två olika hamnstäder; Buenos Aires och Kristinestad. Och så möttes vi i denna tredje hamnstad – Malmö, berättar Juanjo.
Juanjo och Hedda är professionella musiker på heltid och sedan 15 år ett par. De bor tillsammans med sin åtta-årige son i Malmö. Vi möts över kaffe och chokladkaka på ett kafé vid Sankt Knuts torg i Malmö, och det är lätt att dras med i de många skratten och farten i berättandet.
– Tangon är den röda tråden i vårt samarbete och det är främst genom tangon vi har spelat som en duo tidigare, säger Juanjo. Tills nu.
Malmö-musiker
De har båda gått på Musikhögskolan i Malmö. Hedda började år 2000 efter sin flytt från Finland. Hon har fiol, piano, nyckelharpa och den persiska fiolen kamanche i sitt bagage. Juanjo läste en masterutbildning i världsmusik år 2011 och växte i sin musikaliska bredd och repertoar. Hans instrument är gitarr och bandoneon.
Genom åren har de som frilansmusiker fått olika projektstöd och bildat olika konstellationer som de turnerat med. Bland annat fick de för några år sedan stöd från Musik i Syd för att arbeta som musiker med verksamheter för barn, och under pandemin spelade de på äldreboenden inom projektet Musik i vård, omsorg och hälsa. Under de arrangemangen använde de fler instrument än de vanligtvis gör i Orquesta Tangarte – gitarr, nyckelharpa och piano utöver bandoneon och fiol.
– Och då tvingade jag också mig själv att sjunga lite, berättar Hedda med ett skratt.
I de olika typerna av samarbeten skapades nya rytmer och nya låtar med olika instrument. De bestämde sig för att bli en duo ”på riktigt” och inte bara i projektform. I Sisu Platense är det främst nyckelharpa och bandoneon som möts; ett unikt musikaliskt möte. För att utveckla det musikaliska mötet har de erbjudits ett residens vid inspelningsstudion Acosmo Sounds i Malmö i ett samarbete med Mix Musik, finansierat av Malmö kulturstöd. Inspelningarna började under hösten 2022.
Att testa nytt
Så hur växte musiken och samarbetet fram?
– Vi träffades först i studion med producenten och ljudteknikern Sebastian Acosta Moreno och bara brainstormade. Vi fick en massa idéer. Jag ville ta bort stämpeln i pannan som säger TANGO. Jag är musiker – inte enbart tangomusiker! Dessutom är jag en person som vill mycket, jag har myror i kroppen och ingen ro i mitt liv, säger Juanjo med ett högt skratt och tycker att det är tur att frilansare alltid har mycket att göra. Men ändå finns tangon där i bakgrunden:
– Jag tänkte först att vi ska skriva ner hur vi ska spela på bandoneon och på nyckelharpan: Men, nej! Vi gör faktiskt något helt annorlunda. Vi testar rytmer och testar nya sätt att spela hela tiden, säger han.
Hedda berättar om hur de går tillväga:
– Jag brukade spela in melodier på mobilen och då vi kom till studion hade jag samlat några idéer som vi utgick ifrån. Sedan har vi bara byggt vidare på dem – men för oss är det en helt ny process. Som att lära sig att gå. Vi visste inte vad något skulle bli, vi hade liksom inget facit.
Utmanande att bryta mot reglerna
Hedda har en bakgrund i den klassiska musiken och är van vid att spela efter noter.
– Min första lärare var spelman och jag har fått folkmusiken med mig från barndomen. Men sedan är jag ju själv klassiskt skolad, samtidigt som jag hållit på med annat vid sidan om. Jag har en massa influenser och har spelat länge, men det är ändå svårt att beskriva hur Duo Sisu Platense låter, tycker hon.
Även i Orquesta Tangarte är de vana att spela efter noter. Särskilt bandoneon är ett instrument som det skrivs arrangemang till.
– Många tycker att tradition och att spela efter noter är tråkigt. Men utan tradition blir det heller ingen förnyelse. Inom tangon är det nästan lite ortodoxt och konservativt att spela bandoneon. Det har varit väldigt utmanande att bryta mot de reglerna. Vi har fått bestämma oss för att göra detta utan komplex, berättar Juanjo.
– Ja, det viktigaste har varit att hålla gamla spöken utanför studion, instämmer Hedda.
– … för att skapa nytt var vi tvungna att göra så. Och det är väldigt kul att hitta sin egen röst, fyller Juanjo i.
– Vi måste också nämna producenten och ljudteknikern Sebastian. Han har en viktig roll i att se till helheten. Om han tycker något saknas så berättar han det och vi fyller i. Sedan är producenten Eva från Mix Musik ett stort stöd, betonar Hedda.
Skiva och turné
Duo Sisu Platense har i samarbete med Acosmo Sounds och Mix Musik ansökt om stöd till skivproduktion och för tid att komponera vidare. En skiva planeras bli klar till hösten och en turné är planerad till olika städer i Sverige. Dessutom har Juanjo och Hedda samarbetat med en kompositör som heter Daniel Fjellström, som skrivit mycket musik för teater, bland annat till Tusen och en natt som spelades för några år sedan på Malmö Opera.
– För en tid sedan frågade Daniel mig om jag ville spela nyckelharpa på en festival. Jag övade som en galning i ett halvår, och efter det har vi frågat honom om han ville komponera något för nyckelharpa och bandoneon.
En komposition blev det och uruppförandet gick av stapeln på en tangofestival i Granada i slutet av mars, dit Hedda och Juanjo reste tillsammans med Daniel Fjellström. Duo Sisu Platense blev mycket uppskattade.
– Våra instrument är högst representerade i andra genrer, men här möts de på ett helt nytt och innovativt sätt, säger Juanjo.
– I vår musik finns element av allt möjligt. Men det är nog bäst att lyssnaren själv beskriver hur det hörs, säger Hedda.