Från Ravel till Pampas

Tvillingarna Caronni kommer från en familj med brokiga rötter i Buenos Aires. 1990 reste först den ena systern och sedan den andra till Europa för att avsluta sina musikstudier. Under studietiden började de blanda in flera musikstilar i den klassiska musiken. Det ledde dem vidare till att börja jobba som musiker i olika teatergrupper. Med dessa har de turnerat över hela världen. Under resorna började systrarna sakta men säkert att komponera själva. 2004 uppträder duon, ”Las hermanas Caronni”, för första gången. Den första cd:n släpptes 2011 ”Baguala de la Siesta“, den är en hyllning till familjen.

I år släpptes det andra albumet, ”Vuelo”. I musiken är Argentina ständigt närvarande, som ett eko från barndomens somrar och musicerande med familjen. Musiken tar med lyssnaren på en resa, från en tangoklubb i Buenos Aires, för att sen kila in till jazzklubben och en stund senare har du hamnat på Pampas stora vidder.

Klassiskt skolade, de båda systrarna är virtuoser på sina instrument, cello och klarinett. Laura, cellisten, sjunger med en kristallklar röst, förvandlar cellon till gitarr, slagverk, kontrabas, allt medan Giannas klarinett spelar och improviserar kring melodierna. De argentinska rytmerna vävs samman med rytmer som korsat systrarnas väg under turnéerna som Brasilien, Spanien och Reunion Islands. Klarinetten svara cellons rika klanger och på toppen de kristallklara rösterna från Gianna och Laura Caronni. Du kan höra dem live i Malmö på Palladium den 27 november kl 19.30. Biljetter finns här!

Pinga Frisim