Mamani Keita + Zlatan = sant

När bandet kom in på Palladiums scen för soundcheck, ville slagverkaren, Anzoumana Koite, genast flytta fram sina instrument. Mamani Keita och andra i gruppen började protestera.

–Nej, det måste finnas plats så de som vill dansa.

Försiktigt påpekade jag att man måste nog uppmana folk att komma fram. Det brukar inte hända på Palladium. Konserten drar igång, bandet är tight, Mamani Keita sjunger, dansar, leker med publiken och sina musiker. Några ställer sig på sidan av publikläktaren och dansar. Ingen vågar närma sig scenen, trots flera uppmaningar från bandet.

–”Nu är det dags för sista låten”.

De drar igång hiten “Gagner l’argent français”. Publiken reser sig i bänkraderna. Då kommer Jimi Touré ner på scenen, dansare från Ballet National de Guinée. Han dansar och delar sedvanligt ut några sedlar till musikerna. Dansfesten är ett faktum, scenen fylls av människor som dansar. Tre unga killar dansar för att ära musikerna. Senare fick jag reda på att det är gamla elever till Anzoumana Koite, han har inte sett dem sen de var barn. Vilken glädje! Vilken konsert! Jag tror Mali har en alldeles speciell plats i folks hjärtan i Skåne.
Mamani Keita

Var kommer Zlatan in? Efter konserten gled samtalet in på fotboll. Sverige har spelat VM-kvalmatch mot Portugal. De Paris-boende musikerna ville gärna vet hur det gick. Det finns nämligen en spelare i svenska landslaget som har fångat alla deras hjärta, Zlatan Ibrahimovic! Gissa om en stolt konsertarrangör kunde säga att Zlatan kommer från Malmö! Det vägde tungt. Tack Mamani Keita och tack till dina musiker för er generositet och fantastiska musik. Tack kära publik, vi älskar er!
Pinga Frisim